Article

02.07.2018

Een 100% elektrisch wagenpark: tegen elke prijs?

Hoewel in België zo'n 600.000 (of zelfs meer) bedrijfswagens rondrijden en meer dan 800.000 lichte vrachtwagens, denken bedrijven er steeds vaker aan om te investeren in een ecologischer wagenpark.

Op het vlak van mobiliteit heerst er een kleine revolutie: van de aangekondigde dieselcrisis tot de opkomst van steeds krachtigere hybride of elektrische motoren en van zelfrijdende wagens en de steeds groeiende populariteit van 'zachte' alternatieven tot de instabiliteit van het fiscale en regelgevingskader (stimuli, taksen, cash for car en andere soorten mobiliteitsbudgetten). In deze context weten bedrijven niet altijd goed op welke manier ze een doeltreffend en ecologisch verantwoord mobiliteitsbeleid kunnen invoeren.

Alles elektrisch? Nog niet voor morgen!

Het is een feit dat de markt van de elektrische voertuigen in België terrein wint. De verkoop steeg tussen 2015 en 2016 met 147% maar blijft toch nog erg gering (nauwelijks 1,6% van het volledige wagenpark). Ondanks verschillende fiscale stimuli rijden vandaag nog zeven op de tien wagens op diesel (volgens de cijfers van Febiac). Bij de lichte vrachtwagens rijdt ook slechts één bestelwagen op tien elektrisch. Naast het gebrek aan efficiënte oplossingen (met name voor de lichte vrachtwagens), zijn er ook onvoldoende laadvoorzieningen voor die wagens, zowel privé als openbaar. Volgens de fleetmanagers is de toekomst echter wel elektrisch, want zij mikken op een marktaandeel van 32% voor elektrische voertuigen tegen 2028 (dat blijkt uit de recente enquête in het Belgian Company Cars Report). Ondanks die vooruitzichten blijft het debat rond de vervanging van onze klassieke wagens door elektrische modellen hevig verdergaan. Denk hierbij aan onderwerpen als de 'onderaanneming' van de CO2-productie in de elektriciteitscentrales, de elektriciteitsbevoorrading, de capaciteit van het net en ga zo maar door.

'Groene' initiatieven!

Ondanks de nog onzekere context, hebben sommige bedrijven er toch al voor gekozen om volledig elektrisch te gaan. Zo schakelde Lampiris over op 100% elektrische voertuigen. Een progressive aanpak – met name tegen het gebrek aan aangepaste oplossingen op de markt (bijvoorbeeld: wagens voor grote gezinnen) – met een positieve impact voor de werknemers en eentje die de samenleving nauwelijks iets kost. Om de hogere aankoopprijs van de elektrische voertuigen te compenseren, hield de energieleverancier er rekening mee dat de totale kost tijdens de volledige levensduur van de elektrische wagen een stuk lager ligt dan bij gewone wagens (qua fiscaliteit, verbruik, onderhoud enz.). Daarnaast moest het bedrijf ook een aantal andere problemen oplossen, zoals de terugbetaling van de oplaadkosten wanneer dat bij de werknemer thuis gebeurt. Lampiris zorgde ook voor een systeem om een onderscheid te maken tussen het verbruik van het gezin en dat van het opladen van de wagen. Tot slot stelt Lampiris zijn werknemers een 'elektriciteitskaart' ter beschikking die werkt volgens hetzelfde principe als de 'tankkaart'.

Niet zwichten voor 'greenwashing'!

En ook niet voor elektrisch rijden tegen elke prijs ... Voor bedrijven de stap zetten, moeten ze immers goed nadenken over hun mobiliteitsstrategie om zo tot een oplossing te komen aangepast aan hun eigen noden en het reële gebruik van hun werknemers. Een multimodale aanpak met verschillende alternatieven lijkt in dat geval onvermijdelijk (autodelen, hybride als overgangsoplossing, zachte mobiliteit, openbaar vervoer, telewerk enz.). Met de wagen – ook al is die elektrisch – naar een meeting rijden vlakbij en midden in de stad, is inderdaad vrij zinloos!

Bovendien is een groener wagenpark (nog) niet de ideale oplossing voor werknemers die veel kilometers afleggen. En daar zit de autonomie van de wagens uiteraard voor iets tussen ...  In dat opzicht zal de technologische evolutie zeker voor heel wat innovaties op middellange termijn zorgen. Wanneer een bedrijf zo'n analyse maakt, moet het in elk geval rekening houden met de kenmerken van zijn eigen structuur (situatie, grootte, doelstellingen), zijn sector, zijn interne cultuur enz. Tot slot moet het ook rekening houden met de laatste nieuwigheden, anticiperen en zijn medewerkers sensibiliseren (bijvoorbeeld via opleidingen ecodriving). Conclusie? Deze context brengt niet alleen opportuniteiten maar ook verplichtingen met zich mee. Om geloofwaardig te zijn, moet de ecologisch verantwoorde aanpak van het bedrijf dus absoluut een globale visie op lange termijn bevatten. 

Article

20.10.2022

CO2 Value trekt voluit de kaart van de koolstofvrije economie

Van duurzaam voetpad over modieuze jurk tot gesofisticeerde e-fuel. Tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst illustreerde CO2 Value, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, heel concreet hoe het afvangen en benutten van koolstof kan helpen om de economie te defossiliseren.

In feite is het eenvoudig. Bossen en oceanen kunnen CO2 die vrijkomt, absorberen. Maar de verbranding van fossiele brandstoffen, de industrie en het landgebruik zorgen voor een zodanige CO2-uitstoot dat de natuur dat niet langer aankan. Het gevolg is dat de aarde opwarmt. We moeten dus de uitstoot van CO2 verminderen en meer inzetten op hernieuwbare energie. Die oplossing is in de praktijk helaas minder eenvoudig, al bestaan er al heel wat veelbelovende technologieën om decarbonisatie te versnellen. En dat is precies waar CO2 Value zich voor inzet.

Circulaire koolstofeconomie

CO2 Value Europe, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, is een interprofessionele organisatie die de CCU-gemeenschap (Carbon Capture & Utilisation) vertegenwoordigt in Europa. Ze streeft naar een circulaire koolstofeconomie. CO2 Value Europe zoekt naar alternatieve manieren en technologieën om koolstofdioxide op te vangen en vervolgens te recycleren tot bruikbare duurzame grondstoffen voor onder meer brandstoffen, chemische producten en bouwmaterialen.

Spoedcursus CCU

Het publiek was tijdens de zesde editie van deze jaarlijkse bijeenkomst van CO2 Value dit jaar net iets meer divers dan anders. Naast leden konden ook geïnteresseerde bedrijven en klanten van BNP Paribas Fortis de bijeenkomst bijwonen. En dat deden ze talrijk. Het afvangen en benutten van koolstofdioxide is een hot topic. Heel wat bedrijven staan voor een duurzame transitie en willen decarboniseren. De aanwezigen kregen een spoedcursus ‘Wat is CCU’, al waren het toch vooral de concrete toepassingen die echt aanspraken.

Duurzaam voetpad

VITO, een Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling, gaf een voorbeeld van hoe CO2-mineralisatie de bouwsector duurzamer kan maken. Deze technologie leidt niet alleen tot een lagere CO2-uitstoot, maar slaat koolstofdioxide permanent op in waardevolle producten zoals bakstenen en tal van andere bouwmaterialen. Zo ligt er in Gent al een voetpad gemaakt uit duurzame stenen.

Dress to impress

Ook in de modesector kan CCU een verschil maken, zo bewijst LanzaTech. Zij zetten koolstofafval om in duurzame brandstoffen, stoffen, verpakkingen en andere producten die mensen in hun dagelijks leven gebruiken. Een daarvan is een synthetische vezel om kleding van te maken zonder aan comfort of stijl in te boeten.

E-methaan

Een belangrijke bron van CO2 zijn nog altijd de fossiele brandstoffen. Met het project Colombus slaan Engie, Carmeuse en John Cockerill de handen in elkaar. Ze ontwikkelen een alternatieve brandstof die de industrie en de vervoersector helpt te decarboniseren. CO2 die tijdens de kalkproductie vrijkomt, wordt afgevangen door Carmeuse en vervolgens gecombineerd met groene waterstof van Engie. Op basis daarvan produceert John Cockerill via electrolyse koolstofneutraal synthetisch methaan of e-methaan als alternatief voor fossiele brandstoffen. Een mooi voorbeeld van een circulaire koolstofeconomie.

Duurzaam partnership

Als partner van het eerste uur staat BNP Paribas Fortis 100% achter de missie van CO2 Value. Duurzaamheid zit in het DNA van de bank en dus moedigen we een nieuwe circulaire en industriële waardeketen zeker aan. Als bankier nemen we onze verantwoordelijkheid en werken we graag mee aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken.

Meer weten? Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

01.07.2022

CO² Value Europe: samen voor een circulaire koolstofeconomie

De bank is partner van CO² Value Europe, een organisatie die zich richt op de implementatie van technologieën voor het afvangen en gebruiken van CO² als grondstof.

Wat als het mogelijk is om CO2 op te vangen om te recycleren en te gebruiken als grondstof in plaats van een beroep te doen op fossiele koolstof? Bij CO2 Value Europe is dat geen futuristische visie maar een zeer concrete ambitie, gebaseerd op het concept van 'carbon capture utilisation' (CCU). Deze technologieën worden steeds populairder in de industrie en kunnen een groot verschil maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

Naar een circulaire koolstofeconomie

"Voor veel industriële sectoren is het moeilijk of zelfs onmogelijk om koolstof volledig te elimineren", zegt Célia, Director of Communications and Climate Sciences bij CO2 Value Europe. "Het gaat er niet alleen om onze CO2-uitstoot te verminderen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Ons doel is ook om een circulaire koolstofeconomie te ontwikkelen. Dat willen we doen door CO2 van industriële rookgassen of rechtstreeks uit de atmosfeer af te vangen en om te zetten naar diverse soorten benodigde producten zoals bouwmaterialen, basischemicaliën en hernieuwbare brandstoffen. We gaan dus onze uitstoot verminderen en tegelijkertijd onze economie 'ontfossiliseren'." 

1 miljard ton CO2 per jaar

Een haalbaar plan? Absoluut: "Er lopen veel initiatieven en de zaken versnellen, maar vandaag ontbreekt een wetgevend en reglementair kader om een versnelling hoger te schakelen", vertelt Célia Sapart. "Bijdragen aan de vormgeving van dit kader is trouwens een van de bestaansredenen van CO2 Value Europe. Wij willen er mee voor zorgen dat CCU-technologieën met een wetenschappelijk bewezen positieve impact op ons milieu op grote schaal ontwikkeld kunnen worden. We pleiten er bij de Europese autoriteiten voor dat het concept van CCU naar waarde wordt geschat en in aanmerking wordt genomen, bijvoorbeeld in het Europese systeem voor de handel in emissierechten (ETS). We zijn ervan overtuigd dat deze technologieën, ontwikkeld in een duidelijk omschreven en gereguleerde context, het verschil zullen maken en elk jaar een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot zullen opleveren. Dat blijkt ook uit verschillende studies die in het laatste evaluatieverslag van het IPCC zijn opgenomen."

Uitwisseling van expertise

"We zien dit nieuwe partnership met BNP Paribas Fortis als een echte kennisdeling", benadrukt Anastasios Perimenis, algemeen secretaris bij CO2 Value Europe. "Om de transitie te versnellen en om de eerste grote projecten tot stand te brengen en anderen te inspireren, hebben we financiële steun nodig. BNP Paribas Fortis helpt ons begrijpen welke criteria belangrijk zijn om de meest veelbelovende CCU-projecten mee te financieren en brengt ons in contact met belangrijke actoren. Wij van onze kant brengen onze multidisciplinaire kennis en expertise over CCU aan om de investeringen in technologieën die bijdragen aan de overgang naar een circulaire, duurzamere en fossielvrije industrie op te krikken." 

Onze steun als bank

"We zijn erg enthousiast over de samenwerking met CO2 Value Europe", benadrukt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board bij BNP Paribas Fortis. "Niet alleen vanwege de impact op het klimaat, maar ook om een nieuwe circulaire en industriële waardeketen aan te moedigen. Bij BNP Paribas Fortis delen we de ambitie van CO2 Value Europe en willen we onze rol als bankier ten volle spelen door mee te werken aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken."  

Onze expertise en relaties ten dienste stellen van wie oplossingen zoekt voor een betere en milieuvriendelijkere industrie, ook dat is Positive Banking.

Meer weten?

Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

10.02.2021

Wat met de mobiliteit na de coronacrisis?

De gezondheids- en economische crisis heeft alle sectoren in al hun aspecten getroffen. Onder meer de mobiliteit, zowel voor particulieren als voor bedrijven.

De mobiliteit evolueert elke dag. En deze evolutie is met de coronacrisis in een hogere versnelling geraakt. Heel wat mensen werden geïsoleerd en telewerken werd de norm in een groot deel van de wereld.

De coronacrisis heeft de bezorgdheden op het vlak van transport veranderd

Vanaf nu verplaatsen we ons niet langer op dezelfde manier. En onze bekommernissen zijn ook niet meer dezelfde. Volgens een rapport van BCG Consulting zijn de fysieke afstand en de netheid van het voertuig het belangrijkst voor respectievelijk 41 en 39% van de respondenten wanneer ze een transportmiddel moeten kiezen. Er is ook het fenomeen van de pre- en postcoronamobiliteit, aangezien de respondenten nu meer dan vóór de crisis geneigd zijn om te voet te gaan of hun eigen fiets, scooter of wagen te gebruiken.

Duurzame en alternatieve mobiliteit in de komende jaren

Het is niet zo dat de mobiliteit gewacht heeft op de coronacrisis om te evolueren. Het aandeel milieuvriendelijke voertuigen zal blijven toenemen, steeds volgens dezelfde verhouding. Tegen 2035 zullen de elektrische auto's meer dan 35% uitmaken van het aandeel nieuwe voertuigen en zal elektriciteit wereldwijd de overheersende aandrijfkracht zijn. Het aandeel zelfrijdende wagens zal ook toenemen, met 10% voertuigen van niveau 4 (die zich bijvoorbeeld zonder bestuurder kunnen verplaatsen) en 65% van niveau 2 of hoger.

Mobiliteit op maat van de werknemers, vanaf nu

De toekomst van de mobiliteit speelt ook vandaag al, met name voor de ondernemingen en de zelfstandigen. De noodzaak aan alternatieve verplaatsingsmiddelen is niet alleen voelbaar bij particulieren maar ook bij werknemers. Er is geen enkel vervoermiddel meer dat bij elke situatie past, maar we hebben wel een waaier aan mogelijkheden, afhankelijk van de behoefte van het moment. Elektrische wagens, hybride wagens, elektrische fietsen, een abonnement voor het openbaar vervoer, autodelen, leasing ...  Deze middelen kunnen verschillende vormen aannemen en bijvoorbeeld worden gecombineerd in een mobiliteitskaart. Voordelig voor de medewerkers en managers van een onderneming, maar ook voor de samenleving zelf dankzij de kostenbesparing, de optimalisatie en het beheer van het wagenpark.

Meer weten over duurzame en alternatieve mobiliteit voor u en uw medewerkers?
Ontdek onze mobiliteitsoplossingen op maat
Article

28.01.2021

Op weg naar alternatieve mobiliteit

In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. We helpen u uw ambities voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te bepalen en waar te maken.

Samen verlagen we de ecologische voetafdruk van uw bedrijf, verbeteren we de mobiliteit van uw werknemers en geven we uw inspanningen een centrale plaats in de toegevoegde waarde van uw bedrijf. Kortom, we zetten in op een alternatief mobiliteitsbeleid.

Energietransitie

We helpen u om over te schakelen op alternatieve mobiliteit en nieuwe technologieën die uw ecologische voetafdruk verlagen. Onze SMaRT-benadering garandeert de beste energiemix in uw wagenpark, afgestemd op uw strategie en bestuurdersprofielen.

Alternatieve mobiliteit vergt nieuwe technologieën die hand in hand moeten gaan met nieuwe infrastructuren. Daarom bieden we niet alleen elektrische auto’s aan, maar ook de bijpassende oplaadoplossing. Via onze geïntegreerde dienstverlening bepalen we hoeveel oplaadpunten u nodig hebt, installeren we ze en beheren we het gebruik op het werk en bij de bestuurders thuis.

Zachte mobiliteit

Mobiliteitsbeheer houdt tegenwoordig meer in dan auto's of bestelwagens. Een 360°-benadering dringt zich op. Samen met u bepalen we uw mobiliteitsstrategie en -behoeften. Een groenere auto is maar een van de mogelijkheden. Met verschillende mobiliteitsbeheeroplossingen zoals de Mobility Card en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals fietsleasing, inspireren we u tot een flexibeler aanbod binnen uw organisatie.

Werknemers staan centraal

Als u de werknemers centraal zet, staat u sterker om bekwame medewerkers te vinden, tevreden te stellen en te behouden. Ga een stap verder dan een alternatieve mobiliteitsoplossing: neem hun veiligheid ter harte en laat hen een actieve rol spelen in het verwezenlijken van uw duurzame doelstellingen. Vertrouw op ons om hun veiligheid te verbeteren en nieuwe technologieën te integreren.

Operationele Leasing wordt aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR Brussel BTW BE0403.199.702.
Actie enkel geldig van donderdag 21 januari tot en met woensdag 31 maart 2021 en voorbehouden aan de professionele klanten (zelfstandigen, vrije beroepen en kmo’s) van BNP Paribas Fortis en Fintro.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top