Article

21.09.2017

Hoe zal de winkel van de toekomst eruitzien?

Sommigen voorspelden dat de winkel zou verdwijnen door de opkomst van de e-commerce. Maar niets is minder waar.

Winkels leven meer dan ooit en werden zelfs gedwongen zich opnieuw uit te vinden door de opmars van de onlineverkoop. Dankzij de nieuwe technologieën zullen ze de komende jaren dan ook een nieuwe invulling én een betere organisatie krijgen.

Met de opkomst van webshops, de opening van futuristische winkels zonder verkopers (Amazon Go, Wheelys) en de invoering van robotica zit de retailverkoop vandaag onmiskenbaar in een belangrijke overgangsfase. De winkel die we vandaag kennen, zal er de komende jaren ongetwijfeld helemaal anders gaan uitzien. Maar om de toekomst te voorspellen, is het altijd interessant om even naar het verleden te kijken.

Heel recent zorgden drie grote ontwikkelingen ervoor dat winkelen niet meer is wat het vroeger was. Eerst was er de opkomst van de 'drive-in'. Daarna volgde de geleidelijke terugkeer van de buurtwinkels, als antwoord op de hypermarkten en andere grote Amerikaanse winkelcentra. Hier kan de consument zijn boodschappen doen zonder de auto te nemen of uren langs eindeloze winkelrekken te dwalen. En tot slot zag de e-commerce het levenslicht, in eerste instantie alleen voor kleding en elektrische huishoudapparatuur, maar later ook voor courante consumptiegoederen, zoals blijkt uit het succes van AmazonFresh. 

Een nieuwe rol voor de winkel

Volgens Jolly weerspiegelt die drievoudige evolutie de wil van de distributeurs om zich aan de nieuwe verwachtingen van de klanten aan te passen en in te spelen op hun behoefte aan efficiëntie. "De consument wil tijd winnen. Maar dat nieuwe gegeven doet een belangrijke vraag rijzen: als klanten voortaan zo weinig mogelijk tijd willen doorbrengen in winkels, wat moeten we er dan mee doen?", vraagt Matthieu Jolly (Service & Innovation Manager bij Echangeur by BNP Paribas)  zich af. Moeten ze verdwijnen? Volgens Matthieu Jolly zullen verkooppunten nieuwe vormen aannemen en niet langer een louter utilitaire functie hebben, met drie belangrijke ontwikkelingspijlers. "De eerste bestaat erin van de winkel een belevingsplek te maken, waar klanten zich laten verrassen en waar het gezellig vertoeven is", verduidelijkt hij. Dat kan betekenen dat de consumenten meer vrijheid krijgen. Zo mogen klanten bij Nike Soho in New York de producten ter plaatse uitproberen door een potje basketbal te spelen of een sprintje te trekken. In de Amerikaanse winkel Pitch, gespecialiseerd in de verkoop van luxemeubelen, zijn alle artikelen functioneel. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld een douche nemen of hun haar drogen in de winkel.

Een andere optie is het gebruik van virtual & augmented reality. De kostprijs van die technologieën blijft hoog voor het grote publiek. De merken kunnen dus makkelijk inspelen op het spectaculaire karakter ervan door hun klanten een totaalervaring te laten beleven. Zo installeerde The North Face in zijn winkel in Seoel tijdens een promo-actie in de herfst van 2015 een toestel waarbij klanten konden plaatsnemen op een slee en een Oculus Rift-helm konden opzetten om zich heel even een musher te wanen, die in een sneeuwlandschap door husky's wordt voortgetrokken. Ondertussen maakte een verkoper echte husky's aan de slee vast. Zodra de klant zijn helm afzette, trokken de honden hem mee voor een echte race door de winkel. In november 2016 liet de Chinese webwinkelgigant Alibaba zijn klanten een virtualrealityhelm opzetten waarmee ze meteen bij Macy's in New York terechtkwamen. Die spectaculaire acties geven de winkel opnieuw een reden van bestaan waarbij fun en beleving centraal staan. "We zullen overstappen van een transactie- naar een ervaringsmodel", aldus Nicolas Diacono, Digital Project Manager bij Echangeur by BNP Paribas.

Een plek voor uitwisseling en sociaal contact

De tweede ontwikkelingspijler wil dan weer de nadruk leggen op wat shoppen in een fysieke winkel zo uniek maakt, namelijk het materiële aspect, de mogelijkheid om het product te bekijken en eraan te voelen. "De winkel is ook een plek waar klanten in contact kunnen komen met het product en het kunnen aanraken", bevestigt Matthieu Jolly. Volgens hem heeft de e-commerce het grote publiek nog lang niet helemaal voor zich gewonnen. De retailwinkels kunnen hun kaarten dus zeker nog op tafel gooien door te focussen op wat hen zo bijzonder maakt. Het recente partnership van Casper en Target in de Verenigde Staten is daar een mooi voorbeeld van. Target, een grote Amerikaanse hypermarktketen, investeerde namelijk 170 miljoen euro in Casper, een jong bedrijf dat zijn succes te danken heeft aan de exclusieve onlineverkoop van kwaliteitsmatrassen. Door die investering zijn de matrassen van Casper ook verkrijgbaar in de Target-hypermarkten. Ondanks zijn snelle groei heeft Casper het moeilijk om kopers aan te trekken buiten zijn toch wel vrij beperkte doelgroep van klanten die bereid zijn om grote aankopen te doen op het internet zonder het product vooraf uit te proberen. De samenwerking met Target is voor het bedrijf een opstapje naar een ruimer cliënteel. Target krijgt er op zijn beurt aantrekkelijke producten bij, die zeer aangenaam zijn om in de winkel uit te proberen en de klanten een reden geven om zich te verplaatsen. Boulanger ontwikkelt dan weer toonbanken waarin klanten alle producten mogen uitproberen. 

En dan is er nog de derde ontwikkelingspijler: van de winkel een plek voor uitwisseling en sociaal contact maken. "Voor veel mensen is shoppen een uitstapje. Zo is de 'mall' een ontmoetingsplaats voor Amerikaanse tieners", legt Matthieu Jolly uit. En dat heeft Amazon goed begrepen met de recente overname van Whole Foods, een biowinkelketen die bekendstaat om zijn gemeenschapsgevoel en zijn aangename winkels waar het prettig slenteren is tussen de rayons. "Klanten verwelkomen alleen is echter niet voldoende, ze moeten ook iets kunnen leren", verduidelijkt Matthieu Jolly. Zo geeft Carrefour in zijn winkel in Villiers-en-Bière workshops rond koken, wijn en make-up. Bij La Poste kunnen klanten een verkeersexamen afleggen en bij nog andere ketens worden zelfs coworking spaces ingericht ...

Bij Virgin in Londen vinden we zelfs een mix van deze drie trends. De klanten worden op straat verwelkomd door een hologram van Richard Branson en in de winkel zelf staan er hostessen klaar. Daarna kunnen ze zich naar de kelderverdieping begeven: daar vinden ze een bar, een café, een piano, een ontspanningsruimte met zetels, tv-schermen en zelfs een echte business premium cabine van Virgin Atlantic, waar ze door de raampjes de lucht zien voorbijglijden. Voor de kinderen is er ook een gameruimte met spelconsoles. Een deel van de lokalen kan worden gehuurd voor evenementen en elke vrijdagavond wordt er een film vertoond. 

Efficiëntere en beter georganiseerde winkels

De winkel van de toekomst zal dus een andere rol vervullen dan vandaag. Maar het zal voor de klanten ook efficiënter winkelen zijn. Op middellange termijn zal augmented reality wellicht heel wat opportuniteiten bieden. Met behulp van het futuristische equivalent van Google Glass of de Oculus-helm kan de consument door de rayons van de supermarkt navigeren en de producten die hem interesseren, zien oplichten. Het kan gaan om voedingsmiddelen die overeenkomen met zijn dieet: vegetarisch, glutenvrij, paleolithisch, ... Of de nodige producten voor een recept dat zijn persoonlijke virtuele assistent aanbeveelt op basis van een aantal ingrediënten die al in zijn geconnecteerde koelkast zitten. Wijnen die perfect passen bij het gerecht dat hij wil klaarmaken, kunnen ook in de kijker worden gezet. "Zo komen we in het tijdperk van ambient shoppen, waar alles interactief zal zijn", voorspelt Nicolas Diacono (Digital Project Manager bij Echangeur by BNP Paribas). Hij meent dat die technologie er over tien of vijftien jaar zal komen. 

Een andere mogelijke verbetering is de kassa. "De wachtrij vormt het deel van de winkelervaring dat vandaag nog altijd tegenvalt. Dat vlotter laten verlopen, een nieuwe manier van betalen vinden, zou dus ook een veelbelovende innovatie zijn", analyseert Nicolas Diacono. Zo zouden klanten de winkel kunnen verlaten zonder langs de kassa te gaan. De gekozen producten worden dan automatisch herkend en gefactureerd via een app op de smartphone van de klant. "Dat wil Amazon bijvoorbeeld bereiken met Amazon Go, maar de technologie is vandaag nog niet ver genoeg gevorderd. De kosten blijven te hoog om rendabel te zijn voor een winkel", vertelt Nicolas Diacono. Het systeem moet dus nog worden uitgevonden. "Er bestaat wel al een technologie die de producten automatisch herkent aan de kassa, namelijk RFID, waar Nespresso bijvoorbeeld gebruik van maakt. Zo is het technisch mogelijk om de gekozen artikelen te scannen, met de smartphone te betalen en de winkel te verlaten. Maar dan moet op alle producten een RFID-chip worden aangebracht, wat veel te duur blijft voor tal van courante consumptiegoederen", aldus Matthieu Jolly. 

De winkel van de toekomst zal ten slotte ook beter georganiseerd zijn dankzij de nieuwe technologieën. Robots zullen eenvoudige vragen beantwoorden (zoals de robot Pepper al doet) of klanten uitleggen waar ze hun producten kunnen vinden, terwijl de menselijke verkopers zich op de adviesverlening en de klantenrelatie zullen concentreren. Er zullen wellicht ook robotmagazijniers worden ingezet. De bevoorrading en het aanvullen van de winkelrekken zal vlotter verlopen door het gebruik van artificiële intelligentie en beeldherkenningstechnieken. De robots zullen tussen de rayons wandelen om de producten te scannen en de voorraad te checken. Een taak die ook kan worden volbracht door geconnecteerde winkelkarretjes die met een camera worden uitgerust. De databeheersing zal globaal genomen een betere grip op de toekomst bieden. "De winkel zal beter georganiseerd zijn dankzij een drieluik van data rond de klant en zijn behoeften, de omgeving (weer, events in de stad, ...) en de winkel zelf. Zo zullen we beter in staat zijn om de voorraden te beheren, rekening te houden met het seizoenseffect en de herbevoorrading vlotter te laten verlopen. Een Decathlon-winkel kan op die manier bijvoorbeeld drie of vier dagen op voorhand voorspellen hoeveel fietsen er het volgende weekend zullen worden verkocht", zegt Nicolas Diacono. Voor de winkel is dus ongetwijfeld nog een mooie toekomst weggelegd. 

Bron: L’Atelier

Article

11.03.2024

“We zijn klaar om de transitie van bedrijven te versnellen, ook die van kmo’s”

Goede ESG-prestaties (Environment, Social, Governance) worden een concurrentiefactor. Ook kmo's zijn zich daar steeds meer van bewust. Een goede zaak, aldus Didier Beauvois, Head of Corporate Banking.

Hoe verklaart u dat verhoogde bewustzijn bij kmo’s?

“Met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zijn beursgenoteerde bedrijven en bedrijven met meer dan 250 personen sinds 2022 onderworpen aan rapporteringsverplichtingen op het gebied van ESG-prestaties. Ze engageren zich ten opzichte van hun klanten, investeerders, banken, medewerkers en aandeelhouders. Om aan het ESG-lastenboek te voldoen, geven ze steeds meer de voorkeur aan leveranciers, vaak kleinere bedrijven, die deugdelijke praktijken hanteren en dat kunnen aantonen. Bovendien zal de CSRD vanaf 2026 ook van toepassing zijn op kmo’s.”

Is duurzaamheid dan een must geworden voor alle bedrijven?

“Als je wilt blijven werken met klanten van een bepaalde grootte, zoals bijvoorbeeld in de distributiesector, heb je geen keuze meer. Met goede ESG-prestaties kan je het verschil maken met de concurrentie. We moedigen kmo’s aan om te communiceren over de inspanningen die ze leveren. Geloofwaardigheid garandeert mee het voortbestaan van de organisatie, want een deugdelijk bedrijf zal veel beter gepositioneerd zijn om investeerders aan te trekken of goede financieringsvoorwaarden te krijgen.”

Hoe helpt de bank kmo’s met hun transitie?

“Dankzij onze ervaring met grote bedrijven staan we klaar om hen bij elke stap te begeleiden. We hebben de expertise, partners en oplossingen die we stap voor stap toegankelijk maken voor kleinere bedrijven. Onze relatiebeheerders kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van interne experts. Die van ons Sustainable Business Competence Centre, bijvoorbeeld, of die van de Low-Carbon Transition Group, een netwerk van BNP Paribas dat wereldwijd 200 deskundigen samenbrengt om onze klanten te begeleiden naar minder koolstof.”

Hoe begeleidt u klanten concreet?

“Onze relatiebeheerders, in samenwerking met onze experts en externe partners, bieden onze klanten een echt traject aan. Ik herneem het voorbeeld van een kmo die leverancier is van een grote distributiespeler. Zodra de kmo de risico's en kansen van ESG begrijpt, helpen we bij het stellen van een diagnose en adviseren we over de te nemen acties: wat kan het bedrijf doen? Het wagenpark minder vervuilend maken, de energie-efficiëntie van de gebouwen verbeteren, zelf een deel van de energie produceren, productieprocessen meer circulair maken, de corporate governance aanpassen, tot een beter evenwicht komen tussen mannen en vrouwen in het managementteam enz. Vervolgens bekijken we samen de nodige financieringen om deze acties uit te voeren en stellen we oplossingen voor die het best aansluiten bij de situatie, de grootte en de sector van de onderneming. We hebben een breed scala aan producten ontwikkeld specifiek gericht op de energietransitie, die we zelf of via partners aanbieden.”

Kunt u enkele voorbeelden geven?

“We bieden specifieke kredieten aan voor de aankoop van isolatie, zonnepanelen, hoogrendementsketels of elektrische voertuigen. Grotere kmo's kunnen ook toegang krijgen tot een kredietlijn (van minstens 10 miljoen euro) waarvan de rentevoet gekoppeld is aan het behalen van ESG-doelstellingen, die door onafhankelijke deskundigen wordt geverifieerd. Zo hebben we een kalkproducent gefinancierd door de rente van zijn lening te koppelen aan de vermindering van zijn CO2-uitstoot. Bij een parkinguitbater hebben we de rente gekoppeld aan de uitstoot van fijnstof. We zetten ook factoringoplossingen op gekoppeld aan ESG-verplichtingen. Daarmee willen we de betaling financieren van facturen van kmo's van elke omvang.”

Article

08.03.2024

Bedrijven hebben er belang bij om te kiezen voor elektrische en multimodale mobiliteit

BNP Paribas Fortis is klaar voor de mobiliteit van morgen. Onze bijdrage gaat veel verder dan het leasen van elektrische voertuigen, zegt Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité van de bank.

Hoe kunnen bedrijven van mobiliteit een van de hefbomen maken van hun transitie?

“Als we alleen kijken naar het voertuiggebruik, kan de overstap van fossiele naar elektrische energie de CO2-uitstoot verminderen met een factor vier. Die verandering wordt meer dan ooit fiscaal aangemoedigd in ons land. Vanaf 2035 is de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren ook verboden in de Europese Unie. Of het nu gaat om de bedrijfsvloot of de bedrijfswagens voor het personeel, elk bedrijf heeft er belang bij te kiezen voor elektrisch rijden. En dat naast andere vormen van mobiliteit.”

Hebben alle bedrijven dat begrepen?

“Vandaag zijn twee op de drie nieuwe voertuigen bedrijfswagens. En 80% van die bestellingen zijn elektrische voertuigen. Dat is ook het geval bij onze partner Arval.”

Bedrijven spelen dus een voortrekkersrol in deze transitie?

“Zeker. In de eerste plaats omdat bedrijfswagens de tweedehandsmarkt voeden. Dat zal elektrisch rijden voor iedereen toegankelijker maken. Vervolgens omdat wie voor een elektrische auto kiest zijn vrienden en familie kan aanmoedigen hetzelfde te doen. Onze recente Profacts-studie toont aan dat 85% van de eigenaars van een elektrisch voertuig tevreden tot zeer tevreden is dat ze de stap hebben gezet. Maar 42% van de Belgen is nog terughoudend. De helft van hen is bang dat hun batterij leeg is voordat ze kunnen opladen.”

Is die angst terecht?

“Niet helemaal. De meeste automobilisten voelen zich pas comfortabel met een bereik van 500 kilometer, ook al rijden ze maar enkele tientallen kilometers per dag. Los daarvan is het absoluut noodzakelijk om het oplaadnetwerk verder te ontwikkelen. Voor veel mensen, vooral in steden, is het niet mogelijk om thuis een oplaadpunt te installeren. BNP Paribas Fortis draagt bij aan de uitbreiding van het oplaadnetwerk via de participatie in Optimile. Deze Gentse scale-up biedt softwareoplossingen aan voor het opladen van elektrische wagens en ontwikkelt strategische partnerschappen voor de installatie en het onderhoud van oplaadpunten.”

Kan een elektrische auto worden opgenomen in het verloningspakket van elke werknemer?

“Tegenwoordig verschijnen er minder dure voertuigen op de markt die toegankelijk zijn voor het midden- en lager kader. Daarnaast telt bij een elektrische wagen vooral de Total Cost of Ownership. En die totale kosten liggen veel lager dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Vaak heeft men er alle belang bij om voor leasing te kiezen. We bieden een volledig en op maat gemaakt aanbod aan alle bedrijven, ongeacht hun omvang en behoeften.”

Wat bedoelen jullie precies met een 'compleet aanbod'?

“Naast leasing bieden we dankzij onze vele partners ook oplaadoplossingen aan thuis of op het werk, een oplaadkaart voor openbare netwerken, de automatische terugbetaling van het stroomverbruik thuis, een app om oplaadpunten te vinden en opleidingen in elektrisch rijden.”

Een volledig ecosysteem dus?

“We willen meebouwen aan de mobiliteit van morgen. Door ze te financieren, via krediet of leasing, te verzekeren, maar ook door samen te werken met partners buiten onze traditionele activiteiten. Zoals het al eerder vermelde Optimile, en Touring, een organisatie die garant staat voor betrouwbaarheid.”

Maar mobiliteit gaat toch niet alleen over de auto?

“Wij willen eerder de relatie met de auto heroverwegen. Gezien de klimaatdoelstellingen en de toenemende schaarste aan grondstoffen, is het onmogelijk om elke verbrandingsauto te vervangen door een elektrische. Arval biedt een uitgebreide expertise aan bedrijven die mobiliteit anders willen bekijken. We helpen hen om hun behoeften te analyseren, alternatieven voor de auto te vinden, een mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen of een mobiliteitsbeleid op te stellen. We bieden fietsleasing aan, al dan niet in combinatie met autoleasing. We geloven sterk in multimodaliteit en mobility as a service-oplossingen: de mogelijkheid om verschillende vervoersmodi te combineren en er gemakkelijk voor te betalen. Dat is ook een van de specialiteiten van onze partner Optimile.”

Staan bedrijven en hun werknemers open voor deze boodschap?

“Het idee dat werknemers niet langer zeggen 'ik heb zoveel voor mijn auto in mijn salarispakket', maar eerder 'ik heb zoveel voor mijn mobiliteit', wint terrein. Betalen voor gebruik in plaats van bezit zien we al in fitness of streaming. Mobiliteit gaat dezelfde weg op, met deelauto's en forfaitaire abonnementen die het kostenplaatje voorspelbaarder maken voor bedrijven en particulieren. Maar de snelheid van deze verandering hangt ook af van het succes van het federale mobiliteitsbudget, dat moeilijk van de grond komt.”

 

BNP Paribas Fortis nv – Warandeberg 3 – B-1000 Brussel – BTW BE 0403.199.702 – RPR Brussel

Optimile nv – Sassevaartstraat 46 bus 204, 9000 Gent – RPR Gent – BTW BE 0648.837.849 – www.optimile.eu - BNP Paribas Fortis nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Optimile nv.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102

Touring nv, Koning Albert II-laan 4 B12, 1000 Brussel – RPR Brussel – KBO BE 0403.471.401, is ingeschreven onder dit nummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden agent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. AG Insurance nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Touring nv.
Article

08.03.2024

Klikt uw onderneming ook de energieprijs vast?

De prijs van energie heeft de afgelopen jaren zowel hoge pieken als diepe dalen gekend. Dat jojo-gedrag baart heel wat ondernemers zorgen. BNP Paribas Fortis staat ook hier klaar om u stabiliteit te bieden.

De prijs van energie beheersen: het kan bijna niet anders, of ook in uw onderneming was dat de afgelopen jaren een terugkerende zorg. We komen uit een periode waarin die energieprijzen zeer volatiel geweest zijn, met zowel hoge pieken als diepe dalen. Dat jojo-gedrag maakte heel wat ondernemers ongerust en zorgde in sommige gevallen voor enorme extra kosten. Toch is er een, bij ondernemers vaak minder gekende, manier om op dat vlak aan risicomanagement te doen. BNP Paribas Fortis staat ook hier klaar om u te begeleiden.

Slingerbeweging

De energieprijzen hebben er de afgelopen jaren een dolle rit opzitten. In de nasleep van de invasie in Oekraïne stegen ze naar ongekende hoogten. De gasprijzen stegen tot 300 euro per Mwh, terwijl de prijs in de jaren ervoor rond 10 à 15 euro per Mwh schommelde. De elektriciteitsprijzen stegen tot meer dan 600 euro per Mwh. In de jaren daarvoor bedroeg die prijs amper 50 euro per Mwh.

Crisismanagement

De energiecrisis van 2022 joeg een schokgolf door de bedrijfswereld. Vooral in energie-intensieve sectoren als de metaalnijverheid of de chemie bleek hoe cruciaal betaalbare energie is voor het voortbestaan van veel ondernemingen. Zij die zelfvoorzienend waren in hun energiebehoefte, overleefden de storm beter. Het belang van risicomanagement kwam in de energiecrisis duidelijk naar voren. Ondernemingen wilden hierin, zoals de wetgever het stelt, handelen als een ‘voorzichtig en redelijk persoon’. Ze fixeerden hun energieprijzen en kwamen zo nagenoeg ongeschonden uit de crisis. Anderen konden op een bepaald moment alleen maar hopen dat de energieprijzen weer omlaag zouden gaan.

‘Never waste a good crisis’ wordt als slagzin regelmatig gebruikt. Voor deze energiecrisis mogen we die uitdrukking nog eens van onder het stof halen. Het is boeiend om te zien hoe ondernemingen hun energievoorziening zelf in handen nemen. Vooral de opkomst van PPA’s - Power Purchase Agreements - is opmerkelijk. Een PPA is een stroomafnameovereenkomst tussen een elektriciteitsproducent en een afnemer.

Risicobeheer

“Zo krijgen we bij BNP Paribas Fortis de laatste jaren almaar meer vragen van ondernemingen die eraan denken om hun energieprijzen financieel vast te klikken. In zo’n scenario betaalt u als ondernemer de variabele prijs aan de energieleverancier. Met de bank klikt u een prijs vast, via een zogenaamde financiële swap. Dergelijke financiële swaps worden ook gebruikt om andere grondstoffen (metalen, olieproducten,..) in te dekken.”

Mattias Demets, Commodity Derivatives Sales bij BNP Paribas Fortis

Ook op het vlak van risicomanagement zetten ondernemingen grote stappen vooruit. De energieprijzen vastklikken, was vaak de taak van het management. Die zagen die onderhandelingen met de energieleveranciers als een extra opdracht in hun waaier aan verantwoordelijkheden. Maar sinds de energiecrisis zien we dat ondernemingen zich almaar sterker professionaliseren. Het managen van energieprijzen is nu echt een functie op zich. Ondernemingen denken meer en meer na over de juiste strategie om hun kosten te beheren, waaronder de energieprijzen vallen. De manier waarop, en zeker ook het moment waarop ze energieprijzen vastklikken, evolueerde zo meer dan ooit tot een weloverwogen beslissing, die toelaat om marges te beschermen in geval van stijgende prijzen.

Zo krijgen we bij BNP Paribas Fortis de laatste jaren almaar meer vragen van ondernemingen die eraan denken om hun energieprijzen financieel vast te klikken. In zo’n scenario betaalt u als ondernemer de variabele prijs aan de energieleverancier. Met de bank klikt u een prijs vast, via een zogenaamde financiële swap. Dergelijke financiële swaps hebben als doel risicomanagement. Ze worden ook gebruikt om andere grondstoffen (metalen, olieproducten,..) in te dekken. Een financiële swap oogt in eerste instantie misschien wat complex, maar is in feite niet zo’n ingewikkelde transactie. Er zijn natuurlijk ook andere structuren beschikbaar, afhankelijk van uw noden.

Hier komt de voorzichtige en redelijke persoon weer om het hoekje kijken. Want of u als ondernemer nu opportuniteiten zoekt om slim te investeren, of mogelijkheden bekijkt om uw energiekosten te beheersen: uiteindelijk gaat het om twee kanten van dezelfde medaille. BNP Paribas Fortis denkt voor u als ondernemer niet alleen na over investeren, maar ook over manieren om u te helpen belangrijke kosten zoals die van energie slim en veilig te managen.

Blijvende daling?

Op welke manier ondernemingen hun energieprijzen ook wensen vast te klikken, de marktcontext is heel interessant op dit moment. De industrie in Europa gaat door zwaar weer. Toch beleeft de economie een soft landing – een vertraging, zonder echte recessie. Die drijft op dit moment de lage gas- en elektriciteitsprijzen. We hebben bovendien een milde en winderige herfst en winter achter de rug. Energieproducenten wekten de afgelopen maanden historisch veel elektriciteit op uit hernieuwbare bronnen.

Niets zegt dat de prijzen niet nog verder zullen dalen. Europa importeert, meer dan ooit, LNG vanuit de Verenigde Staten. Zowel de prijs van Amerikaans gas, als de kosten om het naar hier te vervoeren, daalden de afgelopen maanden enorm. In meer dan 65% van de ontwikkelde landen worden binnenkort verkiezingen georganiseerd; de geopolitieke toestand (Oekraïne, Israël, Taiwan) kan op zijn beurt voor volatiliteit zorgen.

Voorzichtig

Zowel de gas- als de elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen twee jaar niet meer zo laag geweest. De markt maakt zich momenteel niet te veel zorgen. Maar de energiecrisis van 2022 toonde aan dat we altijd op onze hoede moeten zijn. Uw energieprijs vastklikken, is niet alleen vaak de meest kostenbesparende tactiek, maar levert u als ondernemer ook bescherming op in tijden van toenemende volatiliteit.

Wenst u hierover meer informatie? Contacteer dan uw relatiebeheerder.

De drie gewesten van ons land voorzien in een reeks subsidies voor bedrijven en zelfstandigen die investeren. Onze experten scheppen klaarheid en helpen u bij de indiening en opvolging van uw dossier.

De modaliteiten, bedragen en voorwaarden van investeringssteun verschillen sterk van gewest tot gewest. Welke regelgeving van toepassing is, hangt af van de ligging van de exploitatiezetel waar de investeringen worden gedaan. De maatschappelijke zetel heeft daar geen invloed op en kan in eender welk land gelegen zijn. Bovendien blijft een subsidieaanvraag een vrij zwaar administratief proces. Daarom zorgen onze experts voor alle stappen, van het indienen van de premieaanvraag tot het bekomen ervan.

Uitgebreid steunpakket in Vlaanderen

Vlaanderen kent verschillende soorten subsidies toe. De belangrijkste voorbeelden daarvan zijn de strategische transformatiesteun, de ecologiepremie, de strategische ecologiesteun, de kmo-portefeuille en de groeisubsidie.

Elke vorm van steun is gericht op verschillende soorten investeringen of bedrijven. Ook het subsidieniveau varieert sterk en gaat van 8% voor een strategische investering in een groot bedrijf tot wel 50% voor consultancykosten van een kmo.

Onze experten bekijken de verschillende subsidiemogelijkheden samen met u. Vervolgens brengen ze u in contact met een specialist van VLAIO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen in Vlaanderen, die de fakkel van ons overneemt en u verder begeleidt bij uw aanvraag.

Klassieke en ecologische steunmaatregelen in Wallonië

In Wallonië zijn de investeringssubsidies voorbehouden voor bedrijven die actief zijn in een beperkt aantal sectoren. Activiteiten die niet in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld de detailhandel, de transportsector of de vrije beroepen.

De modaliteiten verschillen bovendien naargelang de grootte van het bedrijf. Kleine bedrijven moeten een bedrag van minstens 25.000 euro investeren. Voor grote bedrijven gelden hogere drempels en zij moeten investeren in een ontwikkelingsgebied.

Concrete voorbeelden van investeringen voor professioneel gebruik die in aanmerking komen, zijn onder meer de aankoop of de bouw van vastgoed, de aankoop van een terrein of de aankoop van nieuw bedrijfsmateriaal.

De basispremie varieert van 4% tot 6%. Verhogingen zijn mogelijk wanneer banen worden gecreëerd, bij een innovatieve aanpak, bij diversifiëring in het buitenland enz. Voor projecten die het gebruik van duurzame energie en de bescherming van het leefmilieu bevorderen, kunt u een hogere premie krijgen tot 20%.

Merk op dat u de aanvraag moet indienen voor u een definitieve verbintenis aangaat. Investeringen waarvoor u al een offerte hebt ondertekend, kunnen dus niet meer worden gesubsidieerd.

Onze experten begeleiden uw bedrijf met plezier bij alle stappen.

De overvloedigste subsidies in Brussel

De Brusselse premie voor (im)materiële investeringen of werken kan worden toegekend in de meeste sectoren. In totaal komt ongeveer 80% van de economische activiteiten in de hoofdstad in aanmerking voor subsidies. De twee grootste uitzonderingen zijn het onderwijs en de vastgoedsector.

Om een subsidie te kunnen ontvangen, moet het investeringsproject ten minste 10.000 euro bedragen voor een beginnende ondernemer en minstens 15.000 euro in de andere gevallen, naargelang de grootte van het bedrijf. De investering moet bovendien bestemd zijn om een bestaande activiteit verder te ontwikkelen of te verbeteren. Een activiteit eenvoudigweg vervangen door een andere is niet toegestaan.

De subsidie kan oplopen tot 30% van het investeringsbedrag, met een gemiddelde van 12,5%. Het subsidieniveau hangt af van een reeks criteria, zoals starter zijn of het aantal werknemers met meer dan 30% verhogen.

In de loop van 2024 zal de hervorming van de steunmaatregelen de premies voor duurzame projecten en projecten in het kader van de circulaire economie nog verder versterken.

Ook in Brussel moet u de aanvraag indienen voor u een definitieve verbintenis aangaat. Investeringen waarvoor u al een offerte hebt ondertekend, kunnen dus niet meer worden gesubsidieerd.

En ook hier kunt u rekenen op de begeleiding door onze experten tijdens elke stap van het proces.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top