Article

18.03.2019

Openbare aanbestedingen: vaak meer dan de moeite waard!

Openbare aanbestedingen lijken vaak complexe, gesloten opdrachten met maar weinig slaagkansen. Toch kunnen ze een uitstekende opportuniteit zijn voor bedrijven. Lange tijd waren ze 'voorbehouden' voor de grote groepen met de meeste middelen ... maar vandaag zijn aanbestedingen steeds vaker toegankelijk voor allerlei soorten bedrijven. Het moeilijkste? De sprong durven wagen!

Moeilijk om de weg te vinden ...

Nieuwe klanten aantrekken of nieuwe markten verkennen, is voor de meeste economische spelers een grote uitdaging. Een uitdaging van formaat. En daar kunnen openbare aanbestedingen hun steentje aan bijdragen. De meeste openbare instellingen schrijven immers aanbestedingen uit voor de levering van goederen of diensten. En die bieden uiteraard heel wat potentieel ... Bedrijven moeten in dat geval wel de stap durven zetten en een minimum aan menselijk en financieel kapitaal inzetten om te kunnen meedoen aan een dergelijke 'wedstrijd'. Achter zo'n aanbestedingen schuilen immers vaak complexe regels en strenge vereisten en voor kmo's zijn ze niet altijd even zichtbaar. Wie in een aanbesteding investeert (zowel tijd als geld), is bovendien lang niet zeker dat hij het contract ook effectief zal mogen ondertekenen ... Die onzekerheid schrikt bepaalde spelers dan ook af om zich op zo'n ingewikkeld bestek te gaan storten. Kleinere bedrijven – die door hun beperkte middelen vaak al in een nadelige positie zitten – vallen tot slot soms uit de boot wanneer het gaat om gigantische opdrachten waarvoor competenties in verschillende domeinen nodig zijn.

Verhoogde inspanningen

De overheid is zich echter bewust van de moeilijkheden die bedrijven ondervinden en ondernam daarom een reeks acties om de toegang tot openbare aanbestedingen open te stellen. Op Europees niveau kregen de lidstaten richtlijnen opgelegd om het regelgevingskader te vereenvoudigen. Zo moeten de termijnen van de procedure worden ingekort, de administratieve formaliteiten worden beperkt, moet er een plafond zijn voor de financiële vereisten en moet bij de beoordeling van de selectiecriteria ook rekening worden gehouden met bijvoorbeeld maatschappelijke of innovatieve aspecten of het milieu. En tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, moeten de opdrachten worden onderverdeeld in kleinere loten. Standaardiseren, vereenvoudigen en informeren zijn dus de sleutelwoorden. De federale regering greep die gelegenheid ook aan en voerde sinds 2017 verschillende concrete maatregelen in om de toegang tot openbare aanbestedingen te vergemakkelijken, met name dankzij de opmaak van een charter met een aantal sleutelprincipes.

Het internet brengt vereenvoudiging

In het verlengde van de Europese inspanningen werden ook in België verschillende maatregelen genomen. De digitalisering van het volledige proces is een van de grote nieuwigheden. Alles gebeurt voortaan immers online: van de publicatie van de aanbesteding en het indienen van de offerte tot het bestek. Nadat het bedrijf een profiel heeft aangemaakt op het platform e-Procurement, gebeurt alles via e-Notification (volgens deze handleiding). Op de website vindt u alle openbare aanbestedingen in België terug. Naast een belangrijk communicatiemiddel is ze ook een soort van ontmoetingsplaats: alle bedrijven kunnen hier immers een virtueel 'visitekaartje' aanmaken en zich abonneren op publicaties die voldoen aan hun zelfgekozen criteria. Al deze maatregelen zorgen niet alleen voor meer transparantie en minder administratie, maar zorgen ook voor meer 'publiciteit' rond de aanbestedingen en een betere communicatie tussen de overheid en de inschrijvers.

En dat is niet alles ...

Nog zo'n nieuwe maatregel is dat elke opdracht voortaan moet steunen op gevarieerde selectiecriteria, aangepast aan de aard van de opdracht en geanalyseerd volgens gewicht. Op die manier wordt vermeden dat de goedkoopste per definitie de opdracht wint. Een andere regel in het voordeel van de kleinere bedrijven is de onderverdeling in loten, waardoor gespecialiseerde kmo's makkelijker kunnen intekenen voor een specifiek domein. Bovendien werd een vereenvoudigde procedure in het leven geroepen – de zogenaamde procedure via aanvaarde factuur – voor opdrachten onder 30.000 euro. Ook de mogelijkheden voor dialoog en onderhandeling werden versterkt en dat is dan weer voordelig voor de contractuele relatie. En de laatste grote uitdaging waarvoor de overheid staat? De blijvende inspanningen om de betalingstermijnen in te korten. Want net die brengt bedrijven nog te vaak in moeilijkheden ...

De stap zetten

De eerste keer is vaak nog de moeilijkste. U moet dan immers uitzoeken hoe alles in zijn werk gaat ... Maar zodra een eerste opdracht is binnengehaald (of zelfs verloren), krijgen bedrijven ook echt intern de competenties onder de knie om in te tekenen op aanbestedingen. Een troef die weleens voor een sneeuwbaleffect zou kunnen zorgen, want de ene opdracht brengt vaak een andere mee ... Mis daarom voortaan geen enkele opportuniteit meer en blijf op de hoogte van de aanbestedingen die u zouden kunnen interesseren.

Article

07.09.2022

Wie maakt kans op een Leeuw van de Export in 2022?

Op woensdagavond 14 september reikt FIT voor de 21ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Belkorn, Twipe Mobile Solutions, XenomatiX, Bogaerts Greenhouse Logistics, Kipco-Damaco of Lambo Laboratoria?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen boekten. We stellen de zes genomineerden graag aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen. Op 14 september worden de strafste exporteurs in de bloemetjes gezet in de Brabanthal in Leuven.

Genomineerden in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Belkorn uit Diest
Gezonde en lekkere ingrediënten van hoge kwaliteit die goed zijn voor mens en planeet. Met die duurzame visie pakte Belkorn al uit in 1985. Het bedrijf bracht toen de eerste biobabykoek op de markt in Europa en liep daarmee ver vooruit op de huidige biotrend. In 2010 komen de exportplannen in een stroomversnelling als het voor een Brits bedrijf koekjes mag produceren. Rusland en Australië volgen en vandaag is Belkorn actief in 30 landen. Meer dan 95% van de omzet komt uit export.

CEO Jos Corthouts: “Dankzij continue investeringen in innovatie en een ultramodern productiecentrum zijn we de afgelopen 5 jaren hard gegroeid. In de toekomst hopen we sterker te worden in Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland en voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt.”

www.belkorn.com

Twipe Mobile Solutions uit Heverlee
Twipe Mobile Solutions uit Heverlee helpt zo’n 80 invloedrijke krantentitels aan hogere lezerscijfers en inkomsten met een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat. Na een eerste mobiele nieuwsapp en de eerste exclusief digitale krant in Frankrijk volgde JAMES in Groot-Brittannië, een digitale butler die gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees. Ondertussen is Twipe Mobile Solutions actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet.

CEO Danny Lein: “De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt, maar trouw blijven aan onze Vlaamse wortels. Met intelligente innovatie, enorme werkkracht en teamspirit kan je groeien en internationaal weerklank krijgen.”

www.twipe-mobile.com

XenomatiX uit Leuven
XenomatiX ontwikkelt innovatieve lasersystemen voor zelfrijdende wagens. Het Leuvense bedrijf biedt daarmee een antwoord op de vraag van de automobielindustrie naar meer compacte, betrouwbare en betaalbare sensoren. Ondanks de kleinschalige productie, is XenomatiX wel heel lokaal aanwezig in de grote automobiellanden zoals Duitsland, de VS, China, Japan en Zuid-Korea om er de technologie uit te leggen en te demonstreren. Met hun veelbelovende technologie willen ze wereldwijd het verschil maken.

CEO Filip Geuens: “Wij willen met onze technologie en de werkgelegenheid die daaruit voortvloeit een economisch relevante bijdrage leveren aan de maatschappij.”

www.xenomatix.com

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten
Bogaerts Greenhouse Logistics is de grootste speler in de automatisatie van glastuinbouw. Het bedrijf ontwikkelt machines, apparaten en andere logistieke hulpmiddelen om te sproeien, oogsten en sorteren in moderne glazen serres. De gesofisticeerde systemen, geproduceerd in Hoogstraten, worden ondertussen ingezet in meer dan 40 landen.

CEO Joris Bogaerts: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel. Wij willen tot de top 3 van de wereld behoren.”

www.bogaertsgl.com

Kipco-Damaco uit Oostrozebeke

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of kookworst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, dat de voorbije jaren evolueerde van een West-Vlaams pluimveeslachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking. Na een eerste buitenlands verkoopkantoor in Singapore, volgden 4 productiesites en 11 vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam: een belangrijke meerwaarde dankzij de lokale marktkennis en korte lijnen met de vleestechnologen bij Kipco-Damaco. De export is goed voor 83% van de omzet, waarvan een aanzienlijk deel naar de EU.

Mede-eigenares en commercial & marketing director Iris Vandaele: “We zijn durvers die op elke uitbreidingskans springen. We valoriseren kippenseparatorvlees, maar halen bijvoorbeeld ook proteïnes uit veren voor dierenvoeder. We waren al circulair voordat het een hot topic werd.”

www.damaco-group.com

Lambo Laboratoria uit Wijnegem

Familiebedrijf Lambo Laboratoria ontwikkelt hoogkwalitatieve gelatinecapsules voor de farma- en voedingssupplementensector. Geen massaproductie, maar op vraag en op maat van de klanten. De keuze voor een nichemarkt stuwt al 15 jaar de internationale groei, met vandaag een afzet naar 30 landen. Ondertussen komt 78% van de omzet uit export, waarvan het leeuwendeel naar onze buurlanden, Italië en Polen. Het bedrijf ziet nog veel groeipotentieel, zowel geografisch als in specifieke marktsegmenten, en zoekt partners in Duitsland en Italië. Ook verre markten lonken.

Managing director Uwe Leonard: “We spelen onze Vlaamse verankering bewust uit. Het is opvallend dat we in het buitenland vaak meer naar waarde geschat worden dan in eigen land. ‘Made in Belgium’ is er een kwaliteitslabel.”

Ontdek op 14 september wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wilt u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2022

Article

01.09.2022

Leeuw van de Export 2022 bekroont straffe exportresultaten

Op 14 september 2022 bekroont Flanders Investment Trade (FIT) bedrijven die het afgelopen jaar een mooi internationaal parcours aflegden met een Leeuw van de Export. FIT wil zo ook andere bedrijven inspireren om zelf de grens te over te steken. Iets waar BNP Paribas Fortis als hoofdsponsor 100% achterstaat.

Waarop moeten exporteurs letten die de internationale markt willen veroveren? We vroegen het aan Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions, en tevens jurylid voor deze editie van Leeuw van de Export 2022.

Wat mogen kandidaat-exporteurs verwachten aan het begin van hun exportavontuur?

“Exporteren is een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van een bedrijf. Maar plots komen ondernemers in contact met een compleet andere en meestal onbekende omgeving. De importreguleringen in de afzetmarkt zijn vaak anders, net als de fiscale en juridische regels. Bij internationale betalingen horen wisselrisico’s. En dan zijn er nog de specifieke documenten en producten die nodig zijn voor buitenlandse handel. Heel wat nieuwe zaken om rekening mee te houden.”

Een goede voorkennis is dus cruciaal?

“Absoluut. Dat veel ondernemers vandaag naar het buitenland trekken zonder alle nodige kennis, is echter niet zo verwonderlijk. Het internationale financieringslandschap verandert in een razendsnel tempo. Wil je als bedrijf een duidelijk zicht hebben op al die wijzigingen, dan moet je continu bijbenen.”

Op welke manier kunnen bedrijven zich daarop voorbereiden?

“Door zich vooraf grondig te informeren over de spelregels die gelden op hun nieuwe buitenlandse bestemming. Nieuwe exporteurs kunnen een beroep doen op lokale instanties, zoals de buitenlandkantoren van FIT, of op hun bankier om hen wegwijs te maken in de complexe internationale wereld. Bij BNP Paribas Fortis hebben we daarvoor onze dienst Trade Development. Rob Van Veen helpt ondernemingen hun eerste stappen te zetten op een nieuwe internationale markt. Zo’n externe begeleiding heeft weliswaar een prijs, maar het is een investering die op termijn geld bespaart. Ook meer ervaren bedrijven begeleiden we bij een vlot verloop van hun import- en exportflows. Onze experts hebben jarenlange ervaring met export en de BNP Paribas Groep heeft teams overal ter wereld.”

Hoe kunnen exporteurs zich wapenen tegen onvoorziene omstandigheden?

“De wereld is groot, wat betekent dat er onderweg van alles kan gebeuren. Om er zeker van te zijn dat de goederen ongeschonden bij de eindklant geraken, adviseren we onze klanten de nodige garanties in te bouwen. Een lokale agent of vertegenwoordiger kan helpen eventuele bottlenecks weg te werken die vanuit de thuisbasis niet altijd makkelijk op te lossen zijn. We raden ook altijd aan om te vertrekken van een worstcasescenario. Zo ben je beter gewapend tegen onvoorziene omstandigheden.”

De situatie in Oekraïne en Rusland is daar een illustratie van

“Inderdaad. Tot enkele maanden geleden was er nog geen vuiltje aan de lucht, en dan is er plotseling een handelsembargo. Resultaat: de import en export van goederen wordt geblokkeerd en bedrijven geraken niet meer aan hun centen. In zo’n geval kan je als exporteur maar beter goed ingedekt zijn. Wat de toekomst brengt, weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Wij willen vooral vermijden dat klanten zich in een blind avontuur storten.”

Welke evolutie zou een grote meerwaarde zijn voor internationale handel?

“We hebben nood aan digitale beveiligde platformen voor internationale handelstransacties waarmee alle belanghebbende partijen op een veilige manier documenten digitaal kunnen raadplegen en uitwisselen. Dat verkort niet alleen de doorlooptijd van internationale transacties, maar zou ook een enorme stap vooruit zijn op het vlak van duurzaamheid. Trade finance is zware en logge materie: het gaat om de uitwisseling van tonnen gegevens, waarvan helaas een groot deel nog op papier. Maar ik heb er vertrouwen in dat we stapsgewijs in de juiste richting evolueren. Veel internationale grootbanken, waaronder de BNP Paribas Groep, werken hier momenteel aan.”

Welke tip hebt u tot slot nog voor ondernemers die voor het eerst exporteren?

“Beginnende exporteurs adviseren we te werken met een ‘letter of credit’ of documentair krediet. Zo’n document – in combinatie met een confirmatie door onze bank – garandeert dat de exporteur zijn geld krijgt. Want exporteren is mooi, maar nadien je centen ontvangen, is nog mooier. Sinds kort bieden we ook Transaction Banking aan, een nieuwe service waarin verschillende expertises gebundeld zijn: van handelsfinanciering tot supply chain en cash management. Stel, een bedrijf exporteert naar Indonesië. Daar worden de goederen eerst bewerkt om daarna te worden doorverkocht. Tot die tijd vraagt de Indonesische koper uitstel van betaling. Via Transaction Banking kunnen onze klanten gedurende maximaal 12 maanden een uitgestelde betaling aanbieden, zonder impact op hun eigen balans.”

Ontdek op 14 september 2022 wie de laureaten zijn van Leeuw van de Export 2022 tijdens de prijsuitreiking in de Brabanthal in Leuven. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wil u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2022

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top